Tuesday 22 February 2011

Varm broccoli-/kål salat m. svampe og mandler


Jeg har ikke lige haft tid til at oploade opskrifter fra de sidste par dage, så her kommer lige et par stykker.
I foregårs orkede jeg ikke at lave mad og jeg havde heller ikke så meget at lave noget ud af. Klokken var blevet mange og jeg prøvede at overtale manden til at løbe ned efter en pizza...men men, det er noget af de værste man kan spørge ham om. Han hader simpelthen fast food i form af junk food.
Det endte med, at han selv tog initiativ til at købe en lækker grillkylling nede på nørrebrogade fra boys. Kyllingen bliver langsomt grillet i en stor ovn, hvor flere kyllinger er arrangeret på et kæmpespyd som drejer rundt i ovnen. Super lækker og saftig.

Imens lavede jeg denne lækre salat, som jeg bare synes er vildt lækker. Faktisk er det min svigermor, der engang lavede den, da jeg var hjemme hos hende. Jeg har bare tilføjet de ekstra broccoli som jeg også lige havde liggende i køleskabet. Det er simpelthen den lækreste kålsalat man kan lave.
Men det endte alligevel med et festmåltid!






Det skal man bruge:

3 fed hvidløg
olivenolie
en håndfuld grofthakkede mandler
ca. 5 champignonger eller andre svampe f.eks Shiitake i skiver
1/4 broccoli i små buketter
en ordentlig portion snittet hvidkål
salt og peber

1. Kog vand og hæld over broccolien. Lad dem stå i et par minutter og si vandet fra.
1. Snit hvidløgen på langs i tynde skiver og svits i olivenolie til de er gyldne.
2. Tilsæt mandlerne og lad dem snurre i et minut.
3. Tilsæt derefter svampene og svits lidt mere.
4. Tilsæt broccoli og svits i yderligere et par minutter
5. Til sidst tilsættes de snittede hvidkål og der drysses lidt med salt og peber.
6. Lad salaten snurre lidt på lav varme til hvidkålen er blevet blød. tilsæt evt. lidt mere olivenolie.

3 comments:

  1. Hvor ser den kylling dog lækker ud, stor og saftig!! Jeg ville ønske vi havde sådan nogle steder, hvor vi lige kunne gå ned og hente sådan en krabat (eller måske er det i virkeligheden meget godt.....)

    Kålsalaten ser dejlig ud, savner altid inspiration til nye måder at bruge kål på.....

    Mange hilsner
    Birthe

    ReplyDelete
  2. Hej Birthe,

    Ja det en rigtig lækker kylling, og saftig er den! Kålsalaten kan jeg varmt anbefale, den smager simpelthen bare så godt at man ikke kan lade vær' med at nipse af den selv efter du er mæt:) Jeg tror at det er hvidløgen der gør det, for den har virkelig en god smag:)

    Mvh
    Mariam

    ReplyDelete
  3. Jeg ved ikke hvad menuen bliver til arrangementet på Aarstiderne, men der bliver en masse forskellige retter - også vegetariske. Jeg vil gætte på at der bliver noget med kylling og måske oksekød - i hvert fald bliver det 100% økologisk og jeg er sikker på at der vil stå opgivet hvad der er i retterne. I hvert fald bliver opskrifterne udleveret :-)

    Håber, det er svar nok? - og jeg håber at møde dig (og måske din familie) deroppe.....

    Mange hilsner
    Birthe

    ReplyDelete