Sunday 4 December 2011

Cupcakes en masse!


Her kommer lige et indlæg spækfyldt med cupcakes, muffins eller hvad man nu har lyst til at kalde dem. Jeg synes selv at frostingen er alpha omega i sådan en lækkerbisken. Den sætter bare prikken over i'et og løfter selve kagen op til en højere dimension. Jeg har aldrig rigtig fuldt en egentlig opskrift på frosting men bare fyldt tingene i skålen som jeg nu havde lyst og rørte rundt indtil den fik den rigtige konsistens og smag.
De øverste her er små gulerodscupcakes med flødeostfrosting. Jeg fuldte denne opskrift på kagen, som har blogget om før, men fyldte dem ud i små muffinforme i stedet for en stor kage. Til frostingen bliver man nødt til at piske lidt smør i eller ekstra flormelis så den får en tykkere konsistens.



Det her er første gang jeg laver så mange forskellige og pynter med så meget forskelligt frosting. Det var min veninde hvis søster havde fødselsdag; hun spurgte pænt om jeg ikke havde lyst til at lave lagkage til hende. Hun havde smagt en lagkage jeg havde lavet på et tidspunkt og syntes den smagte fantastisk (quote:hende). Det ville jeg selvfølgelig gerne og jeg foreslog at det skulle være cupcakes i stedet, da jeg synes de er så festlige og flotte. Jeg havde også lyst til at eksperimentere lidt med dem, så det var en udemærket mulighed:) 
Jeg lavede nogle chokoladecupcakes som jeg har lavet før her, blåbærcupcakes som jeg fandt på Sarah kager's blog (skiftede de frosne bær ud med friske), og en vanilieudgave, hvor jeg bare undlod blåbærene og tilsatte brunfarin istedet for halvdelen af sukkeren. derudover kom jeg en chokoladeoverraskelse i, ved at begrave en stykke chokolade inde i hver cupcake inden de blev bagt i ovnen.
Som froting lavede jeg en blåbærfrosting med kvark og flødeost, en hindbærfrosting med flødeost og smør, en citronfrosting med flødeost og smør og en pebermyntefrosting hvor jeg brugte pebermyntesirup. Som sagt var det bare øjemål og så til de fik den rigtige konsistens. Så var det bare om at pynte løs, til det havde jeg en masse forskelligt krymmel, chokoladespåner, blåbær og farvet glasur på tube, og selvfølgelig et stort tyl med forskellige mundstykker.

Her ses blåbærkagerne med de friske blåbær. De smagte skønt 

 




De nederste billeder er fra nogen cupcakes jeg lavede for et stykke tid siden. Det er igen den samme lækre chokoladekagedej jeg plejer at bruge, indeni en lækker pebermyntetrøffel og øverst pyntet med pebermyntefrosting. Selvom jeg ikke havde udstyret tilrådighed så jeg kunne gøre dem flotte, var de lækre saftige og fuld med smag.

Her kan man se trøffelfyldet, som faktisk er meget simpel at lave. Det er almindelig chokoladetrøffel hvor fløden har fået lov til at stå og trække med en masse pebermynte. Måden jeg fyldte den i kagerne var at lave en lille udskæring (hul) i kagerne, hvorefter jeg fyldte hulet ud med trøffelen. Så kommer man det lille stykke kage, man har skåret væk, ovenpå fyldet, så man får en flot forhøjning og pynter med frostingen tilsidst.


For spørgsmål til nærmere opskrifter skriv endelig:)
Velbekomme og fortsæt god søndag:)

7 comments:

  1. de ser godt nok lækre og festlig ud
    venlig hilsen

    ReplyDelete
  2. Hej Mariam, jeg tænkte på om du ved hvor man kan købe halal geltaine?? har nu ledt overalt men uden held :(. Håber du kan hjælpe :).

    ReplyDelete
  3. Hej Anonym,

    Jeg tror at det bliver svært at finde halal gelatine her i DK, jeg har ihvertfald aldrig stødt på det. Heldigvis er der andre alternativer som f.eks Agar agar. Agar er lavet af alger og bruges på samme måde som gelatine. Den eneste forskel er at den har et højere smeltepunkt end gelatine, hvilket kun har effekt på den sensoriske oplevelse. F.eks vil en citronfromage ikke smelte lige så lækkert på tungen som den ville hvis man havde brugt gelatine. Men det er normalt ikke noget "normale" mennesker vil opleve;)

    Mvh
    Mariam

    ReplyDelete
  4. Hej Har lige spottet noget fiskegelatine-gelatine udvundet af fisk hos copenhagen kosher og deli 5 gr. til 12kr. på østerbro i kbh(søg adresse på nettet nem at finde)

    Nu skal der laves rigtige cupcakes, cheesecake o chokomousse inshaAllah- HALAL! jubi

    har prøvet det der agar agar brød mig ikke helt om det har heller ik rigtigt fanget teknikken..:S

    vh:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ej hvor sejt! Det er da genialt at lave gelatine fra fiskeben! Det har jeg i baghovedet kan du tro:)

      mvh
      Mariam

      Delete
  5. Hej,

    Jeg arbejder med virale videoer ved www.goviral.com og vil gerne tilbyde dig at blive en del af vores netværk, hvorigennem du med fordele har adgang til alle vores kampagner. Hvis du er interesseret må du meget gerne sende mig en mail tilbage (thor.nielsen@goviral.com) så jeg kan forklare nærmere.

    Bedste hilsener,
    /thor nielsen
    thor.nielsen@goviral.com

    ReplyDelete