Sunday 12 December 2010

Libanesiske Kafta-bøffer


Efter et stykke tid med inaktivivtet har jeg en del opskrifter liggende som jeg skal ha delt med jer. Jeg har været ude og rejse og har haft lidt travlt med eksamener, og det regner jeg også med at jeg kommer til at have den næste stykke tid. Men jeg vil prøve så godt som jeg kan at blive ved med at logge på:)

Nå men i hvertfald er det her også en libanesisk ret som jeg synes i også skal smage. Jeg vil faktisk kalde dem for libanesiske frikadeller, da det også er en form for fars, bare meget mere simpel. Der er mange retter denne fars kan inddrages i, her viser jeg bare den nemmeste af dem, nemlig bare at stege nogen bøffer på panden. De er rigtig lækre med løse ris, hjemmelavede pommefriter og tzaziki til som tilbehør.

Det skal man bruge:

500g hakket oksekød
2 mellemstore løg
et bundt bredbladet persille (hvad der svarer til den mængde man kan købe i netto af krusset persille)
salt og peber
ca. 5 cherrytomater skåres i halve. Hvis meget små i hele.

Løgene skæres i kvarte eller mindre og kommes i en foodprocesser sammen med persillen, som er blevet vasket grundigt. Stilkene skæres også fra. De hakkes til de er meget fine.

Løg og persille blandingen blandes godt ind i kødet (brug gerne hænderne) og farsen smages til med salt og peber.

Farsen formes i frikadelle-lignende bøffer, lidt aflange og trykket lidt flade, og steges i olie på panden. Vend gerne flere gange.

Når bøfferne er ved at være gennemstegte tilsættes de halve tomater og steges med indtil de er halvbløde. Tomaterne afgiver saft som gør bøfferne rigtig lækre. De skal dog ikke blive alt for bløde.

Server med løse ris, hjemmelavede pommefriter og tzaziki. Velbekommen:)

No comments:

Post a Comment