Thursday 6 October 2011

Kinesisk-inspireret Makrel m. lynstegte grøntsager

Aftensmaden i aften skulle være fisk. Så efter den daglige gåtur med bebse-manden smuttede vi forbi føtex for at se om der var noget der kunne friste. Føtex har åbentbart fødselsdag så de havde en masse gode tilbud. de havde udvidet deres fiskemarked og jeg fandt en pakke friske makreller til 45 kr! Det synes jeg var rigtig billigt for 3 flotte makreller, så det tog jeg med hjem sammen med bl.a en kinesisk Hoi Sin sauce. Jeg har aldrig prøvet at lave makrel før og har faktisk kun spist det røget og selvfølgelig på dåse. Så jeg var lidt spændt på hvordan det ville smage. Jeg var ikke så glad for at rense dem, men bed det i mig og fik det overstået, og heldigvis var det anstrengelserne værd:)

Det skal man bruge (2 personer):

2-3 makreller (renset fra indvolde og hovedet hugget af:))
3 fed hvidløg (presset)
1 spsk revet ingefær
saften fra 1 lime
1,5 dl hoi sin sauce
en sjat soja sauce
peber

3 gulerødder (julienne)
1 stor foråsløg (i stave)
2-3 blade spidskål i tynde skiver
4-5 brune champignoner i skiver
et drys nigella frø (sorte sesamfrø)
en sjat soja

1. Kom makrellerne i et ovnfast fad beklædt med bagepapir og skær gennem dem flere steder. Bland alle de andre ingredienserne og smør marinaden udover og indeni makrellerne. Kom dem i ovnen på varmluft 220 grader i ca. 30 min. De ser lidt brændte ud, men det var de slet ikke!

2. Lynsteg grøntsagerne og væd dem til allersidst med en sjat soja og drys med sorte sesamfrø.

3. Server makrellerne med de lynstegte grøntsager, ris og sovsen der er kommet fra makrellerne.


Til dagen efter var der en lille halv makrel tilbage sammen med en lille skål ris. Jeg har altid været fan af at pifte resterne op og lave noget helt nyt med dem. Så det blev til en dejlig frokost, hvor fisken blev varmet lidt op med ekstra sauce og dertil transformerede jeg risne om til nogen lækre "riskager" og lidt frisk salat.

De kogte ris blev blandet op med æg, revet ingefær og hvidløg, en sjat soya, salt og peber og en anelse mel, og stegt på panden som små frikadeller. De smagte rigtig godt og var meget mere interessante end dags-gammel ris.



Velbekomme!

No comments:

Post a Comment