Wednesday 12 October 2011

Kyllingefillet med sprødstegt skind, hvid bønnesalat, fennikelråkost m. granatæble og honningbagt figen

I dag stod den på kylling. Jeg havde købt mig en hel kylling på fødsesldagstilbud i føtex til kun 35kr. Normalt plejer jeg bare at tilberede hele kyllingen på en eller anden måde, men denne gang vil jeg prøve at se hvor langt den kan række, så jeg startede med den bryst, som jeg filletterede af kyllingen og gemte resten i fryseren til en anden gang.


Igen i dag er jeg blevet inspireret af Claus Meyers salatværksted, denne gang med en fennikelråkost, som jeg lige gav et ekstra pift med granatæble, som min mor havde taget med hjem fra Egypten. Udover det lavede jeg en lækker bønnesalat med både hvide og grønne bønne, appelsinfilletter, spinatblade og bagte hvidløgsfed. Jeg havde også et par figner tilbage i køleskabet som blev honningbagt i ovnen. Et lækkert og farverigt måltid:)

Det skal man bruge (2 personer):

2 kyllingefilletter med skind
en håndfuld frisk rosmeron og timian (hakket)
salt og peber
smør og olie til stegning

Bønnesalat:
250g bønner (blandet hvide og grønne)
en stor håndfuld spinatblade
1 appelsin skåret i filletter
1 hvidløgshoved
1 spsk hørfrøolie
1 spsk olivenolie
1 spsk hindbæreddike
1 lille rosmerinkvist (finhakket)
1 lille fed hvidløg (finhakket)
1 cm frisk rød chili (finhakket)
1 spsk honning

2 figner
2 tsk honning

Fennikelråkost:
1 lille fennikel (i tynde skiver med mandolinjern)
en håndfuld granatæblekerner
citron
 1 lille fed hvidløg (finhakket)
olivenolie
honning
salt og peber

1. Gnid kyllingefilletterne godt ind i salt, peber og de hakkede krydderurter. Kom godt ind under skinden. lad hvile lidt mens du tilbereder salaterne.

2. Bønnerne vaskes og enderne nippes af med en kniv. Kom dem i et ovnfast fad og drys med salt og lidt olivenolie. det hele hvidløgshovede kommes også fed. Fignerne skæres halvt igennem i kvarte og smøres indevendigt med honning.  Kommes også i fadet og det hele bages i/grilles i ovnen ved varmluft i ca. 20 min ved 250 grader. Giv evt. hvidløget lidt længere tid, indtil du kan mærke at fedne er blevet bløde.

3. Bland ingredienserne til råkosten og smag til med, citron, hvidløg, olie, honning, salt og peber. Brug bare fingrene til at få blandet salaten godt, så fennikelen suger marinaden godt til sig.


4. Steg kyllingefilletterne i smør og olie, først på skindsiden til den bliver flot gylden og lækker sprød. Derefter den anden side indtil gennemstegt. ca. 7 min. Steg skindsiden endnu engang i 1 minut.

5. Bland alle marinade ingredienserne til bønnesalaten, og vend spinatblade, grillede bønner, hvidløgsfedne (smuttet ud af deres skal) og appelsinfilletterne.  

6. Anret tallerkenen med kyllingefillet, bønnesalat, fennikelråkost og bagt figen.

Velbekomme:)

6 comments:

  1. Det ser lækkert ud :-) Tror aldrig jeg har hørt om eller set hvide lange bønner før, altså nærmest sådan nogle albino haricot verts- ud fra dit billed at dømme! Hvor kan man købe det?

    ReplyDelete
  2. Hej søsser
    Jeg troede henry og dig var hoppet på raw food toget? :-D
    Hvor blev det af? :-)

    - Mona

    ReplyDelete
  3. Hej Sara,

    Nej det havde jeg heller ikke. Men det skulle vist være den oprindelige farve på bønnen:) Jeg stødte også på den i Meyers salatbog og var overrsket over de fandtes. Fandt dem selv ved et tilfælde hos min grønthandler på nørrebro.

    Mvh
    Mariam

    ReplyDelete
  4. Hej Lille Mona:)

    Vi har valgt en anden form for raw food, ALMOST raw food;) Spiser en masse grønt og noget protein i form af forskellig kød, og væk med alle den simple kulhydrater som ris, pasta, kartofler osv:) Du skulle også til at hoppe med;)

    Mvh
    Din Storesøster:*

    ReplyDelete
  5. Hvor ser det bare lækkert ud, Miriam :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    ReplyDelete
  6. Hej Mariam

    Så må jeg lige holde øjnene åbne, kunne da være skægt at smage dem :-)

    Kh Sara

    ReplyDelete