Monday 25 June 2012

Frugtlagkage

Så er jeg igen bagud med oploading af opskrifter:( Tror bare at vi skal vende os til at det bliver til et par opskrifter om måneden, det kan vist ikke blive anderledes!
Jeg rejser næste måned til Libanon, hvor jeg skal være i 16 dage, så glæd jer til at få rigtig lokal libanesisk mad;)
Den her lagkage lavede jeg til min dejlige mand på fars dag (som snart er ved at være hundrede år siden:p) Han elsker lagkage med masser af frisk frugt og dadler, så det fik han! Kagen er pyntet med finhakket usaltede pistacienødder i siden. Den blev bare SÅ lækker!

Det skal man bruge:

Luftige bunde:
6 æg (delte)
250 g sukker
180 g mel, sigtet
1½ tsk. Bagepulver

1. Pisk æggehviderne stive.
2. Tilsæt sukker lidt ad gangen mens du pisker.
3. Tilsæt æggeblommerne et ad gangen og pisk i mellem.
4. Sigt mel og bagepulver ned i æggemassen og vend forsigtigt med en dejskraber, så dejen ikke falder sammen.
5. Bag i en springform på 180grader i ca. 25 min eller indtil kagen er gylden og giver igen når man trykker lidt på den med en finger.
6. Vend kagen ud på et sukkerdrysset bagepapir og lad den køle af.

Fyld:
Vindruer i halve
Dadler i mindre stykker
Bananer i skiver
jordbær i skiver
hakkede valnødder og chokoladestykker
Creme bestående af halv fløde halv gul creme

7. Når kagen er kølet af skæres den i to eller tre bunde med en stor brødkniv.
8. Byg nu lagkagen med fyldet ved at starte med cremen i bunden og alle frugterne, nødderne og chokoladen ovenpå.
9. Pynt kagen som du har lyst. Jeg har gjort som på billedet:) En god idé er lige at smøre lagkagen ind i et tyndt lag creme så pynten kan sætte sig fast:)

Velbekomme!





1 comment:

  1. Lækker kage :) godt at se dig tilbage.
    Have en god rejse til Libanon.
    vh Misbah

    ReplyDelete