Friday 11 February 2011

Fiskefrikadeller m. torskerognssalat og grøntsagsfad


I går var min mand et smut forbi fiskehandleren på vej hjem og købte en lækker luksus fiskefarsblanding, med grovhakket laks i. Jeg havde også været forbi min svigermor som bor i vedbæk lige til havnen, hvor en masse fiskekuttere står klar tidligt om morgnen og sælger friskfanget fisk. Hun havde købt en masse torskerogn som hun havde tilberedt ved let kogning. Jeg fik en lille portion med hjem som jeg kunne smage:) I går havde jeg stadig lidt tilbage af torskerognen og valgte at lave en form for remoulade/salat til fiskefrikadellerne. Derudover skulle der også være lidt grøntsager til, og det blev til et grøntsagsfad med kartofler, bønner, tomater og grønne oliven, som jeg blev inspireret af fra en af Jamie Olivers udsendelser fra "the naked chef". Jeg har et stort glas hjemmelavet/presset oliven fra mine bedsteforældres olivenplantage i Libanon. Dem er jeg helt vild med, men ellers kan man købe oliven de fleste steder. Jeg anbefalder helt sikkert dem med sten i. Hvis man presser lidt på dem med en stor køkkenkniv, kan man meget let pile stenen fra.

Det skal man bruge:

Fiskefars (så meget man kan spise) ca. 400g til 2 personer

Grøntsagsfad:
kartofler til 2 (kogt i letsaltet vand til de er halvt møre)
bønner dampet i kogt vand i 5 min.
cherrytomater
1 lille løg
1 håndfuld oliven (uden sten)
rigelig olivenolie
salt og peber

Torskerognremoulade:
1/2 kogt torskerogn
1 stor syltet drueagurk (hakket fint)
1/4 frisk agurk (revet meget fint, uden væde)
en håndfuld syltet asiers (hakket fint)
1 spsk revet løg
en god håndfuld hakket frisk dild og persille
3 -4 spsk græsk yogurt eller cremefraiche
1 spsk mayonaise
salt og peber

1. Vend alle grøntsagerne med hinanden og krydder med salt og peber og vend med rigelig olivenolie. Tilberedes i ovnen ved 200grader varmluft i ca. 20 min.

2. Imens formes farsen til fiskefrikadeller og steges i lidt olie og smør ved svag varme til de er gennemstegte.

3. Fjern torskerognshinden fra torskerognen og bland den med alle de andre ingredienser til en næsten ensartet dressing. Smag til med salt og peber.

Velbekommen!

No comments:

Post a Comment