Friday 25 November 2011

Æbler!

Som jeg lovede i sin tid (det er snart meget lang tid siden), ville jeg skrive om alt det jeg ville få ud af de æbler vi havde samlet på Pometet til store æbledag. Udover alle de æbler vi fik samlet der, høstede vi alle de æbler vi kunne komme til fra mine forældres 3 æbletræer. Ja, det blev til ret mange æbler, hvor halvdelen af dem ligger pakket ned i kælderen til den lange vinter:) Den her lækre gammeldags æblekage blev lavet udfra al den æblemos der blev tilbage efter jeg for første gang havde begivet mig ud med min saftkoger som jeg har erhvervet mig på en af mine ture til Lithaun. Jeg lavede æblesaft:) Ikke most, ikke juice, men saft:)


Flasken er fra en most jeg købte engang i Irma. Saftkogeren består af 3 dele, eller faktisk fem hvis man tæller låg og slange med:) Som man kan se på billedet består den af 3 gryder ovenpå hinanden. I den nederste skal man fylde op med vand, Den midterste er der hvor saften bliver sigtet ned fra den øverste gryde som er en si hvor æblerne eller en anden frugt bliver placeret.   fra den midterste  gryder er der ydermere et lille hul med en slange så man kan tappe sin saft ud af gryden og ned i sine flasker.
Hvis man ikke vil smide "resten" af æblerne ud, hvilket jeg klart vil anbefale ikke at gøre (mosen kan bruges til mange lækre opskrifter), så skrælles og udkernes æblerne før de kommes i den øverste "gryde" sigte. På den måde får man en "ren" mos uden skræl og kerner.


Mosten som i kan se på nederste billede, blev brugt til trifli, babymad som blev frosset ned i små portioner og æblecupcakes med æblefrosting (som jeg desværre ikke har noget billede af:( )

Den lækre lidt syrlige saft som blev nydt afkølet med et par isterninger.

Jeg havde kun 3 flasker til rådighed så der blev en lille sjat saft tilbage som desværre ikke fik lov til at slippe. Den blev kogt ind med en vaniliestang og lidt sukker til en lækker æblesirup, som gjorde underværker til den lækre ostetallerken med 4 forskellige slags franske oste og en spansk.


2 comments:

  1. Uhmm, æbler er skønne og der kan komme så meget godt ud af dem :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    ReplyDelete
  2. Sikke en masse godt du fik ud af alle æblerne, især den der sirup med vanilje lyder lækker :)

    ReplyDelete