Tuesday 12 October 2010

Spaghetti Bolognese

Nogle dage har man ikke lyst til at lave det helt store. Man har måske ikke haft tid til at købt ind, måske skal det bare gå hurtigt. I dag havde jeg sådan en dag. Det var så ekstra bonus, at min mand har haft lyst til spagghetti bolognese i et par dage. Så i dag skulle det være dagen. Spaghetti bolognese smager faktisk ganske godt. Det er en klassiker de fleste synes om. Min udgave plejer normalt at være rig på grøntsager, nærmest flere grøntsager end selve kødet. Men det kan man jo variere som man har lyst til. Hos mig er det normalt ikke en ret jeg køber ind til, men har tit ingredienser liggende i køleskabet og fryseren. Det bliver normalt forskelligt fra gang til gang, hvad jeg kommer i sovsen. Jeg har stadig min dejlige urtehave, så der blev nippet rigeligt af oregano og timian. I dag brugte jeg følgende fra køleskabet:

1 hakket rødløg
1 hakket gult løg
1/2 hakket frisk rød chili
Stor håndfuld frisk timian og oregano (hakkes) -man kan sagtens bruge tørrede.
2 revet gulerødder
1,5 forskellig farvet peberfrugt (hakket)
1 lille dåse majs
1/2 pakke brune champignon (hakket)
1 dåse hakket flåede tomater
Salt og peber
2-3 dl. bouillon

250 gram fuldkornsspaghetti
bouillon

garnering: revet primadona ost
Brun løgene i lidt smør til de er gennemsigtige og tilsæt de hakkede hvidløg og chili. svits i et par minutter og tilsæt derefter den hakkede oksekød.
Når kødet er gennemstegt tilsætter man de hakkede krydderurter og lader deres aromaer trænge ind i kødet et par minutter. Tilsæt nu grøntsagerne lidt efter lidt. Først peberfrugten, dernæst champignonerne efterfulgt af gulerødderne og majsene. Lad nu grøntsagerne svitse med et par minutter og tilsæt derefter de hakkede tomater og bouillonen. Smag sovsen til med salt og peber og lad den nu småkoge i ca. 15 minutter. Jo længere tid den får lov til koge jo mere intens og kraftfuld bliver den i smagen.

Mens sovsen står og simre koges spaghettien al dente og retten anrettes på en tallerken med revet ost over. Velbekommen!

No comments:

Post a Comment